Παρασκευή, 12 Μαΐου 2017

Mεσολόγγι και ποδήλατο.

ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ ΓΙΑ 6η ΧΡΟΝΙΑ         ΚΥΡΙΑΚΗ 14 Μαΐου στις 11.30π.μ. στην ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΛΑΤΕΙΑ 

 Το Μεσολόγγι έχει μια μακρά παράδοση στο ποδήλατο. Έχει ήδη αφοσιωθεί από τη δεκαετία του 50 στο πετάλι! Το ποδήλατο αποτελεί μέσο μετακίνησης εντός πόλης, ψυχαγωγίας και άθλησης. Eπίσεις προσφέρει εργασία σε πολίτες που εμπορεύονται και επισκευάζουν ποδήλατα. Σήμερα, όπως λένε οι καταστηματάρχες με τα ποδηλατάδικα υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη ζήτηση. Μόνο και μόνο από το γεγονός ότι το 90% των μαθητών κινείται με ποδήλατο… Έτσι, το Μεσολόγγι είναι η πρώτη-αναλογικά με τον πλυθησμό της-ποδηλατούπολη της Ελλάδας (Σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς στο Μεσολόγγι υπάρχουν περισσότερα από 40.000 ποδήλατα!!! και 7.000 ποδήλατα αντίκες)
Αποδεικνύεται έτσι ότι το Μεσολόγγι αποτελεί μια ιδιαίτερη ποδηλατούπολη. Για το γεγονός ότι η πόλη είναι εντελώς επίπεδη και με μικρές αποστάσεις βρίσκεσαι παντού, ακούραστα και σε ελάχιστο χρόνο με το ποδήλατο. Επιπλέον στο κέντρο της πόλης υπάρχουν και πολλά στενά σοκάκια, στα οποία βέβαια κινείται κανείς ευκολότερα με το ποδήλατο. Αλλά και περιφερειακά δεν πρόκειται για ένα βιομηχανοποιημένο αστικό περιβάλλον με αυτοκινητόδρομους με πολλαπλές λωρίδες ταχείας κυκλοφορίας.  Eκεί  υπάρχουν φυσικές ομορφιές που τις χαίρεσαι και τις απολαμβάνεις ποδηλατώντας δίπλα σε αυτές. Το Μεσολόγγι το χαίρεσαι να το ζεις είτε ως κάτοικος είτε ως επισκέπτης με το ποδήλατο. Η τρέλα της μηχανοκίνησης των σύγχρονων τερατουπόλεων είναι άκρως παράλογo να κυριαρχήσει σε τούτο τον γραφικό παραθαλάσσιο τοπίο.   
Σήμερα, όμως, χρειάζεται χρηματοδότηση και πολιτικές πρωτοβουλίες. Και δυστυχώς βρίσκονται σε έλλειψη, με αποτέλεσμα να μη μπορούμε να κινηθούμε βάση παγκόσμιων προτύπων.
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι υπάρχει παντελής έλλειψη ποδηλατοδρόμων αλλά και παντελής έλλειψη οργάνωσης των δρόμων και της κίνησης όλων των μέσων πάνω σε αυτούς! Γι΄αυτό το λόγο η οποιαδήποτε άποψη ενάντια στην προσπάθεια ανάδειξης του προβλήματος και ο καθυσηχασμός ότι το Μεσολόγγι είναι ήδη ποδηλατούπολη και δεν χρειάζονται δράσεις των φίλων του ποδηλάτου ούτε ποδηλατόδρομοι είναι εσφαλμένη απόλυτα.  Περιμετρικά της πόλης που τα ΙΧ επιταχύνουν δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι (πχ οδός ναυπάκτου) και άρα ο κίνδυνος ατυχήματος είναι τεράστιος και εσωτερικά της πόλης, τα ΙΧ έχουν εισχωρήσει πάρα πολύ στο κέντρο. Δηλαδή για να φτάσει  κάποιος στο κέντρο μπαίνει με το αυτοκίνητό του έως το ακριβές σημείο που θέλει να πάει κάτι που θα έπρεπε να αποτρέπεται πλην εξαιρέσεων (ηλικιωμενοι, ανάπηροι κτλ). Πάρκινγκ αυτοκινήτων υπάρχουν ελάχιστα  στο κέντρο της πόλης και καθόλου έξω από αυτό. Επομένως η απομάκρυνση του αυτοκινήτου από το κέντρο πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπ’όψιν και να γίνει βασική επιδίωξη. Ταυτόχρονα χρειάζεται παρότρυνση της χρήσης του ποδηλάτου με διάφορες παροχές προς τους ποδηλάτες αλλά και σε όσους δεν έχουν βάλει ακόμη το πετάλι στη ζωή τους.  Επομένως ένας καινούργιος σχεδιασμός είναι απαραίτητος που  θα αφορά στον ίδιο βαθμό  τόσο το ποδήλατο όσο και το αυτοκίνητο. Το θετικό βέβαια συγκριτικά με άλλες πόλεις είναι ότι το Μεσολόγγι είναι μικρό και με αρκετό αναξιοποίητο χώρο για τη δημιουργία υποδομών. Επομένως δεν απαιτείται ούτε πολύς χρόνος για να υλοποιηθούν τα απαραίτητα ούτε υπερβολικά πολλά χρήματα. Το μόνο που χρειάζεται περισσότερο από ποτέ είναι όραμα και θέληση από τους διοικούντες.


Μερικά από τα αιτήματα των ποδηλατών είναι:
Δίκτυο ποδηλατοδρόμων περιφερειακά της πόλης. Προτείνουμε  το παρακάτω σχέδιο: α) ολοκλήρωση των ποδηλατοδρόμων της παλιάς περιμετρικής και σύνδεσή τους με το λιμάνι β) ποδηλατόδρομος στην είσοδο-έξοδο Αιτωλικού (Καινούργιο σχολείο-Άγιος Δημήτριος- συνοικισμός- ΔΕΗ-κτελ),γ) καλλονή, δ) ναυπάκτου, ε) οδός  Σπύρου Μουστακλή και σύνδεση της με ανατολική περιμετρική και πρώτη καμάρα-λιμάνι-τουρλίδα  ζ) δύο περιμετρικές ανατολικά αλίπεδα και πλώσταινα. Όσο δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι  ζητάμε σαμαράκια σε δρόμους κατοικημενων περιοχών όπως η είσοδος-έξοδος Αιτωλικού και στις περιμετρικες για να μπορουμε να συνυπάρχουμε με τα ΙΧ με ασφάλεια και να απολαμβάνουμε όλοι οι πολίτες, τη βόλτα με το ποδήλατο δίπλα στη θάλασσα όπως ήδη γίνεται στην τουρλίδα.
Ένταξη του ποδηλάτου στο σχεδιασμό και την υλοποίηση κάθε έργου υποδομής. Ενώ ο δρόμος της καλλονής ξαναφτιάχτηκε πολύ πρόσφατα από την αρχή και μάλιστα την περίοδο που σε όλη την Ελλάδα και στο Μεσολόγγι κυριαρχούσε το αίτημα των ποδηλατοδρόμων, στην Καλλονή αγνοήθηκε τελείως!!
Ασφαλτόστρωση των δρόμων για να γίνει άνετη και ασφαλή η καθημερινή χρήση ποδηλάτου. Όσο περισσότερες και καλύτερες οι παροχές τόσο περισσότερο παρακινείται ο κόσμος να ποδηλατεί.
Ολοκλήρωση του ποδηλατοδρόμου της τουρλίδας αλλά και του πεζοδρόμου για μην περιπλέκονται οι πεζοί με τους ποδηλάτες. Επίσης επαρκή φωτισμό στον ίδιο δρόμο με καλαίσθητα διακριτικά φώτα στο ύψος του εδάφους  ώστε να μην τυφλώνουν τον πεζό ή τον ποδηλάτη αλλά και για να μην μπορεί εύκολα να τα καταστρέψει κάποιος όπως είχε συμβεί με τα ήδη υπάρχοντα.
Πάρκινγκ ποδηλάτου σε συγκεκριμένα σημεία στην πόλη. Έτσι η πόλη θα ομορφύνει, θα ελευθερωθούν περισσότεροι χώροι για πεζούς, καθώς τώρα τα ποδήλατα καταλαμβάνουν σε πολλές περιπτώσεις τα πεζοδρόμια, και τα ποδήλατα μας θα είναι πιο ασφαλή.
Πάρκινγκ αυτοκινήτων περιφερειακά της πόλης και όσο πιο κοντά στο κέντρο της είναι δυνατό με στόχο το ξεμπλοκάρισμα του κέντρου από τα ΙΧ και εξοικονόμηση περισσότερου χώρου για πεζούς και ποδηλάτες. Δεν μπορείς να πιέσεις κάποιον να μην χρησιμοποιήσει το αυτοκίνητό του στο κέντρο εάν δεν του παρέχεις χώρο να παρκάρει πιο έξω και σε απόσταση που μπορεί να περπατήσει ή να κάνει ποδήλατο.
Δημιουργία μουσείου ποδηλάτου με την αξιοποίηση ενός έτοιμου τουριστικού προιόντος, της μοναδικής συλλογής Μεσολογγίτη με ποδήλατα πραγματικά κειμήλια ο οποίος επανηλειμένα έχει ζητήσει χώρο χωρίς ανταπόκριση.
Τοποθέτηση γλυπτού ποδηλάτου σε κάποιο  σημείο εισόδου, τοιχογραφίες και διαφημίστηκες αφίσες για το ποδήλατο ή για τα άσχημα του αυτοκινήτου σε συγκεκριμένα σημεία και κτήρια και ανάδειξη της πόλης ως ποδηλατούπολης με στόχο την τουριστική προώθηση της ως τέτοια. Ένα είδος ποδηλατικής …προπαγάνδας (με την καλή έννοια και για καλό σκοπό).
Εκπαίδευση των πάντων από μαθητές, ποδηλάτες κάθε ηλικίας καθώς και οδηγόυς αυτοκινήτων  για θέματα που αφορούν το ποδήλατο με συμμετοχή του δήμου  και των σχολείων στην πανελλαδική ποδηλατοπορεία το Μάιο με παράλληλες   εκδηλώσεις για το ποδήλατο ακόμη και φεστιβάλ ποδηλάτου.
Αξιοποίηση των ποδηλάτων της τροχαίας. Θα μπορούσαν να τοποθετηθούν σε ένα κεντρικό σημείο απ’ όπου περνούν όσοι επισκέπτονται την πόλη όπως ο κήπος των ηρώων και εκεί να ενοικιάζονται με πολύ μικρό αντίτιμο για περιηγήσεις-ξεναγήσεις και επιστροφή πάλι στον κήπο. Ο ίδιος ο δήμος να προσφέρει με δική του δραστηριότητα ξεναγήσεις στην πόλη και στα μουσεία και η ξενάγηση στο δήμο Μεσολογγίου να καθιερωθεί κατά βάση ως ξενάγηση με το ποδήλατο.
Aξιοποίηση του γύρου της κλέισοβας. Διαμόρφωση του χωματόδρομου που διαδέχεται την άσφαλτο ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί   με ποδήλατο ένας μοναδικός γύρος δια μέσω ενός υδροβιοτόπου απαράμιλλης ομορφιάς και μαγευτικού τοπίου με παντός τύπου ποδήλατο και από άτομα κάθε ηλικίας για βόλτα, άθληση, φωτογραφήσεις κ.α
Ένταξη των φοιτητών στην ποδηλατική κουλτούρα της πόλης διαμορφώνοντας το δρόμο που οδηγεί στο τει. Ο δρόμος είναι ιδανικός για ποδήλατο καθώς σπανίζουν τα ΙΧ. Είναι όμως ερημικός, σκοτεινός, με χωματερές στις άκρες του. Παρ’ όλ’ αυτά αρκετοί φοιτητές χρησιμοποιούν το ποδήλατο για να πηγαίνουν στη σχολη τους από το συγκεκριμένο δρόμο. Δεν είναι λοιπόν μείζον ζήτημα, στα πρότυπα των πιο οργανωμένων πανεπιστημιουπόλεων του κόσμου,  να ενθαρρύνουμε κι άλλους φοιτητές να χρησιμοποιούν το ποδήλατο για τη σχολή δίνοντας ζωή σε ένα δρόμο καθρέφτη της πόλης για την υπόλοιπη Ελλάδα?
Καθιέρωση ποδηλατοδρόμου θυσίας την ίδια ή κοντινή ημερομηνία με τον ήδη υπάρχων δρόμο θυσίας με διαφορετική, ίσως περισσότερο μακρινή διαδρομή, είτε ορεινή (ποδήλατο βουνού) είτε πεδινή (κούρσα). Επίσεις  διοργάνωση ποδηλατοαγώνων και άλλες ημερομηνίες μέσα στη χρονιά με στόχο τόσο την ανάδειξη αθλητών από την περιοχή μας (το Μεσολόγγι αν μη τι άλλο επιβάλλεται να ‘βγάζει’ αθλητές στο χώρο της ποδηλασίας) αλλά και την προσέλκυση αθλητών από παντού.


Οι παραπάνω προτάσεις αποτελούν ιδέες και απόψεις των ποδηλατών οι οποίοι δεν είμαστε ειδικοί σε θέματα συγκοινωνιολογιας-πολεοδομίας  αλλά η καθημερινή και χρόνια χρήση του ποδηλάτου στην πόλη απ’ άκρη σ’ άκρη και όχι μόνο, μας κάνει ιδιαίτερα ικανούς και μας δίνει το δικαίωμα να μπορούμε να εκφέρουμε τουλάχιστο γνώμη.  Σαφώς η υλοποίηση τους απαιτείται να γίνει από ειδικούς και κατά τρόπο που αυτοί γνωρίζουν καλύτερα.